Best practice
De succesvolle open dag van het Coenecoop College werd georganiseerd door Kwik Events & Relatiemarketing uit Leiden, waarbij de live show werd vormgegeven door AV-producent Peitsman. Ons platform geeft die livestream door, maar met alleen zo'n stream kun je als school je verhaal onmogelijk vertellen. De leerlingen moeten als het ware ook door het gebouw kunnen zwerven, en in die zin zou je deze open dag wel een best practice kunnen noemen. In maar liefst 23 lokalen tegelijk - waaronder het scheikundelokaal - werd live voorlichting gegeven, gewoon via de webcams van de docenten. Er liepen vloggers door de schoolgebouwen rond die live verslag deden. Tegelijkertijd konden de deelnemers direct hun vragen stellen aan docenten en leerlingen: via een textchat, maar ook in 1-op-1 videochats. In de logs zagen we dat een van die calls meer dan een halfuur duurde, dus ook voor uitgebreid persoonlijk advies is online dus wel degelijk alle ruimte.
De Plaza is tijdens open dagen essentieel: hier wordt alle beschikbare informatie ontsloten. Per studierichting of vak kunnen aspirant leerlingen lezen en bekijken wat ze kunnen verwachten en documenten downloaden. De vormgeving van het Plaza is net als die van het platform in de huisstijl van de school, en dat zorgt voor herkenbaarheid en eenheid. De aangeboden content is door de school (of door het ingeschakelde eventbureau) helemaal autonoom te beheren. Je kunt zelfs meerdere plaza's inzetten, zoals Grafisch Lyceum Rotterdam deed. Zo werden verschillende omgevingen gecreëerd voor de afdelingen VMBO en MBO. Op basis van hun keuze in het online aanmeldingsformulier, kwamen de aspirant leerlingen tijdens de open dag automatisch in de goede Plaza terecht.
Interactie en keuzevrijheid
Niet alleen de scholen zijn enthousiast, maar ook de vele positieve reacties van de leerlingen in de groeps-chat laten weinig aan duidelijkheid te wensen over. De sleutel tot dit succes is dat je de leerlingen mogelijkheden tot interactie en keuzevrijheid biedt: waar de een het fijn vindt om een stream te volgen en zo passief informatie tot zich te nemen, vindt de ander liever actief zelf zijn weg in alle aangeboden informatie en documenten. En daar heeft deze generatie echt geen enkele moeite mee: in vergelijking met de vele andere events die we doen wordt de technische helpdesk tijdens open dagen niet of nauwelijks gebruikt.