Protocol in praktijk: de Second Home Beurs in Jaarbeurs Utrecht

Protocol in praktijk: de Second Home Beurs in Jaarbeurs Utrecht

'Eigenlijk is het protocol een goede aanleiding om ook andere zaken wat strakker te organiseren.'

We mogen weer, en we gaan dus ook weer van start. Met het brancheprotocol als leidraad vinden er binnen de anderhalvemetersamenleving weer evenementen plaats. We maakten een rondje langs organisatoren die de knoop hebben doorgehakt en hun beurs of event binnenkort laten doorgaan. Deze keer: de Second Home Beurs, een driedaagse consumentenbeurs van Fairs Consult uit Bunnik, die na het cancelen van de voorjaarseditie in het najaar wel plaatsvindt.

Meer dan 150.000 recreatiewoningen onder één dak. Wie droomt van een eigen vakantiehuis, zet met een bezoek aan de Second Home Beurs de eerste stap naar een tweede woning. Zo'n 160 aanbieders die actief zijn in 30 landen inspireren en informeren de bezoekers, in hun eigen stand maar zeker ook tijdens de seminars die worden aangeboden. Over de aankomende beurs spraken we met Vincent Peek, Marketing Manager van beursorganisator Fairs Consult.

Waar en wanneer vindt de beurs plaats?
'De Second Home Beurs vindt van 2 tot 4 oktober plaats in Jaarbeurs Utrecht. Een week later staat er ook een editie in Gent gepland, maar de regelgeving in België bepaalt of die daadwerkelijk door kan gaan.'

Volledig live of hybride?
'Helemaal live, zowel de beurs als de seminars over populaire landen en juridische en fiscale onderwerpen die samenhangen met de koop van een vakantiewoning. Om de anderhalve meter te kunnen waarborgen organiseren we de seminars deze editie in twee grote in plaats van vier kleinere ruimten. Via onze website zijn overigens wel verschillende webinars beschikbaar, maar dat zijn andere sessies dan we tijdens de beurs aanbieden. '

Hoe verloopt de implementatie van het brancheprotocol?
'Tot dusver goed, maar voor een deel zijn we ook nog aan het puzzelen. Wat betreft de bezoekersregistratie prijzen we ons met Invitado gelukkig met een partij die meedenkt. We baseren ons op dit vlak ook op de werkwijze en kennis die in een online sessie met ons en andere organisatoren werd gedeeld. We gaan werken met timeslots (ochtend en middag), maar gaan onze bezoekers daar niet strikt aan houden. Het is meer om naar andere bezoekmomenten te verwijzen als het in een bepaald timeslot op voorhand te druk dreigt te worden. En de medische check doen we online - alleen als deze conform de richtlijnen is doorlopen kan het e-ticket worden gedownload.

Voor de inrichting van de beursvloer en de zalen waar de kennissessies worden gehouden sparren we met Jaarbeurs Utrecht en met andere organisatoren, zoals met ExpoProof, die hun Vakbeurs Openbare Ruimte begin december in de Jaarbeurs gepland hebben staan. Zo verbreden we de paden, hanteren we eenrichtingsverkeer en bieden we veilige doorgangen naar andere paden aan.

De coronamaatregelen bieden ons als organisator ook kansen. We gaan bezoekers badges verstrekken, wat tijdens een consumentenbeurs misschien niet gebruikelijk is, maar wat onze exposanten helpt eenvoudiger leads te verzamelen via een app. Daarnaast scannen we de bezoekers ook bij vertrek, zodat we de bezoekduur in kaart kunnen brengen. Eigenlijk is het protocol voor ons een goede aanleiding om ook andere zaken wat strakker te organiseren.'

Hoe overtuig je je bezoekers ervan dat jouw event veilig is?
'Op een pagina op onze website leggen we uit welke maatregelen we nemen, maar ook wat we van onze bezoekers verwachten. De registratie is inmiddels geopend en de aanmeldingen druppelen niet anders dan anders binnen. Pas als we de persoonlijke uitnodigingen gaan versturen zal blijken of het publiek daadwerkelijk bereid is om te komen. Als het nodig blijkt, zullen we uiteraard duidelijk maken dat het veilig is om Second Home Beurs te bezoeken.'

Hoe overtuig je je exposanten ervan deel te nemen?
'Een deel van de exposanten hebben we helemaal niet hoeven overtuigen. De aanbieders die actief zijn in landen waar de vakantiehuizenmarkt - juist dankzij Corona - momenteel booming is (Nederland, Spanje en Oostenrijk, om de top 3 te noemen), willen dolgraag. Maar we zijn er open over: in kwantiteit zal het misschien een stapje terug zijn als het om bezoekers gaat. Maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de leads en de gesprekken waarschijnlijk twee niveaus hoger zal liggen.'

"Wat betreft de bezoekersregistratie prijzen we ons met Invitado gelukkig met een partij die meedenkt. We baseren ons op dit vlak ook op de werkwijze en kennis die in een online sessie met ons en andere organisatoren werd gedeeld."

Vincent Peek

Marketing Manager bij Fairs Consult

Blijf op de hoogte

Volg ons via

Of bel ons op +31 (0) 88 99 87 444, mailen kan ook naar info@invitado.nl